♥Lagu BloG♥

♥♥♥...::iKLAN @ rYNn Blog::...♥♥♥

Sunday, September 19, 2010

~Kisah Hari Raya : Episod 1

Hari Raya di Johor

Hrmm..sori la my dear blog..lambat sket update..walaupon kat umah wan saya ada wireless..eceeaaa nak stori bangga plak...masih jugak tak sempat untuk saya mengupdate blog saya yang comel nie...maklumlakan saya balik beraya tanpa membawa bibik sekali, so kalu da balik raya tanpa bibik tu sure saya sibuk melayan kerenah anak2 saya yang comel2 tukan..mana dan nak pegang laptopnye..hahaha..dengan keadaan semua sepupu sepapat aku yang kecik sekeciknye dah mula memegang notebook memasing..memandangkan semua sepupu sepapat semua celik IT pakcik saya di kampung dengan murah hati memasang wireless untuk kemudahan anak2 sedara beliau..so, raya kali ni nampaknye cam kureng meriah je..maklom la bebudak sibuk melayan online game masing2 dalam netbook dorg sumekan..yang mak2 budak nie plak sibuk tot tot tet melayan FB dalam Iphone memasing..hhehehhee..boring..boring..

Raya kali ni saje aku nak tukar angin raya umah arwah atok kat Muar dulu..memandangkan ayah masih ada dan aku sehabis daya akan buat yang terbaik untuk jadik anak yang solehah utk ayah aku nie..hihiii..kesian diakan dah la mak abah tade..isteri pon dah ninggal plak..so raya2 macam nie aku cuba meletakan diri aku dalam kasut dia..mesti dia teringin nak beraya dengan adik beradik diakan..hehehe..so aku pon cuba la memujuk en.papa untuk beraya pertama di Kampung Arwah Atok Cin aku di Parit Haji Ali Muar, Johor...alaa..en.papa pon ok je sebab dia pon malas nak balik 1st raya kat kelantan sebabnye dia malas berjem2 kat gua musang bagai tu..jadik pas balik keje petang tu terus kami berdesup balik Muar...buka pose pon dalam kete..sebelom betolak balik tu dah beli siap2 pizza dengan KFC utk bekalan di hari muka..hihii..makan i slices pizza tu ngan minum mineral dalam kete kiteorg tunggu jap utk buke betol2..kami buke kat Mee Bandung Muar..ala..kat tanjung agas tu..sebelum sekolah sains muar tu..singgah situ buke jap pastu baru sambung perjalanan yang tak sampai 30 minit je lagi...

Sampai2 kampung sume dah ada dah..meriah gak umah arwah atok..turun2 barang, salam-salam pakcik makcik pastu turun dapor plak..tengok ape yang patot..huhu...meriah raya kat umah atok..sume masakan belum masak lagi..hahaha..kelaka giler..maklom la sume baru sampai petang tukan..umah atok tukan lama kosong mana ada orang..barang2 pon sume pokde beli dari batu pahat..so malam tu sume pakat ramai2 bergotong royong masak juadah utk esok..hihiii...
poksu dan moksue memang pakar bungkus lepat (cam ketupat jugak cuma isi dia pulut)

Gotong royong membawa berkat

Gamba kat atas tu masa kat dapor umah atok..hihii..tu dah relax skit da tu..sebelom tu..amek ko..siap besepah2 di merata2 tempat..hahahha..malam tu yang sempat masak hanyalah rendang, rebus lepat dan keputat je..esok pagi2 makcik2 ku bangun awal pagi masak kuah lodey dengan kuah kacang n beriani ayam je..hahaha..pagi tu aku bangun agak lambat skit..ekekek..maklom la malam tu pon tido da kol 2 lebih..so telewat skit..

Port yang ujung tu la tempat aku n famly slalu tido..hahaha..siap bawak balik kipas kecik lagi..panas katakan..konon..dulu arwah atok aku slalu cakap panas ke umah atok...poyokan..bukan ape..bukan pasal panas tok..pasal nak halau nyamuk2 je..betol..banyak lak nyamuk..kalu tido ujung tu memang akan jadik makanan nyamuk laa..kali nie leh la aku tido kat port tu memandangkan maknor aku tak balik lagi..hihii..kalu tak penuh umah atok aku nie..selalunya kalu penuh kiteorg akan tumpang tido kat mana2 kat bando muar tu..huhuu..dah siap bekfest baru balik balik umah atok..hahaha..bukan pe..maklom la anak kecik kan..masa ada arwah mak dulu lagi laa..arwah mak tak bleh tido bawah..dia akan semput..bukan umah atok tade katil dalam bilik cuma paham je la bila da ramai2 tu bilik akan tersumbat dengan beg2 baju dan baju2 busuk..lagi la mak aku akan semput..so natijahnya (pinjam ayat en.es..) tumpang tido kat otel la nampaknye..famly dah ramaikan..nak buat camne..hihiii~

Nak tengok perangai anak bujang aku bila dah jumpe geng2 rempit dia? camnie la perangai dia yang sebenar...merempit je kejenye..abis umah atok bersepah dikejekan..pantang dia kalu jumpe kusi yang ada tempat letak tangan tu..sure akan jadik moto dia..hahahaa...


*** BERSAMBUNG***

No comments:

Post a Comment

Komen lah Sikit...sebagai tanda anda mengikuti blog saya..barulah semangat nak menulis...best!!!

Segalanya Bagiku

♥♥♥...:::Carta Keluarga Saya:::....♥♥♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

background